Zaznacz stronę

Ultrazoom to pojęcie nieprecyzyjne, które jest stosowane na przemian ze słowem superzoom oraz megazoom i wszystkimi innymi do nich podobnych.

Sony HX50

na zdjęciu powyżej nowiutki ultrazoom (wraz z mikrofonem kierunkowym) w formie kompaktu czyli Sony HX50 z 30-krotnym powiększeniem optycznym

Jednak chodzi tutaj o nic innego jak o aparat większy od kompaktu, mniejszy (lub tak samo duży) jak lustrzanka, ale bez możliwości wymiany obiektywu, za to z dużą wartością przybliżenia optycznego. Takie aparaty nie zawsze były aż tak bardzo obecne na rynku jak teraz. Producenci zaczęli prowadzić batalię, o to komu uda się za jak najmniejsze pieniądze upchnąć jak największy zoom optyczny w jak najmniejszej konstrukcji.

Do niedawna taki zabieg nie był możliwy ze względu na słabo działającą stabilizację obrazu, obecnie jednak nawet ta znajdująca się w (niektórych) tanich kompaktach radzi sobie nie najgorzej. Dlatego też nic nie stało na przeszkodzie, aby stworzyć aparaty o naprawdę dużych krotnościach powiększenia optycznego, którymi nadal (z lepszym lub gorszym efektem) można robić zdjęcia.

Warto od razu wspomnieć, że aparat typu ultrazoom wcale nie jest taki genialny, jak może nam się wydawać. Duża ilość szkieł blokuje dostęp światła, przez co jasność obiektywów się zmniejsza, a ilość szumów rośnie. Dodatkowo są znacznie mniej poręczne, a w ich cenie możemy dostać naprawdę dobre kompakty o odpowiednio zbalansowanych parametrach technicznych, o których była mowa w artykule otwierającym tą serię wpisów.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MACAlbFE-8U[/youtube]

Z całą pewnością kolejną wadą są duże gabaryty sprzętu. W porównaniu do niewielkich aparatów kompaktowych różnica jest znacząca. Kolejny problem to wspomniana już stabilizacja obrazu, co prawda zazwyczaj zdjęcia na wysokich krotnościach przybliżenia optycznego z takich aparatów wypadają dobrze (o ile korzystamy z zoom-u w granicach rozsądku), jednak nie są aż tak ostre jak te wykonywane na wartościach, załóżmy do 10-krotności powiększenia optycznego. Dzieje się tak dlatego, że nasza ręka ma swoje ograniczenia, nikt nie posiada żelaznych mięśni i nie da się ukryć, że nasze ciało po prostu drga. Oczywisty wydaje się więc zakup statywu. Tylko, że przed domem poganiać możemy ptaki, a jeżeli będziemy chcemy z przybliżenia skorzystać na wycieczce, wspominany statyw będzie trzeba gdzieś zmieścić.

[divider]

Porównanie wybranych przez nas aparatów

DSC-HX300 Lumix DMC-FZ200 CoolPix P520 FinePix X-S1
Rozdzielczość matrycy 20.1 Mpx 12 Mpix 18 Mpix 12 Mpix
Wielkość matrycy 1/2.3 cala 1/2.3 cala 1/2.3 cala 2/3 cala
Maks. Rozdz. Zdjęcia 5184×3888 4000×3000 4896×3672 4000×300
Zapis JPEG JPEG+RAW JPEG JPEG+RAW
ISO 80-3200 100-3200 80-1600 100-3200
Ogniskowa 4.3-215 mm 4.5-108 mm 4.3-180mm 6.1-158.6 mm
Zoom optyczny 50-krotny 24-krotny 42-krotny 26-krotny
Rozdzielczość Video 1920×1080 1920×1080 1920×1080 1920×1080
Zapis Video 50p, 28 Mbit/s 50p, 28 Mbit/s b/d b/d
Waga (około)
650 gram 600 gram 550 gram 950 gram
Premiera 20.02.2013 18.07.2012 29.01.2013 02.11.2011
[divider]

Bardzo ciekawy temat to również waga aparatów, która niekiedy sięga prawie 1 kilograma (Fuji FinePix X-S1 waży około 950 gram). Jak się okazuje podczas kadrowania może być ona bardzo pomocna i ochronić nas przed drganiami ręki, a z drugiej strony wizja chodzenia na wycieczce przez cały dzień z 1 kilogramem uwieszonym na szyi nie jest zbyt optymistyczna. Oczywiście możemy schować aparat do torby czy plecaka, jednak czy zdążymy go wyjąć, kiedy będzie nam potrzebny?
Innymi słowy warto zastanowić się już teraz i odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki typ aparatu będzie dla mnie najbardziej odpowiedni, jeszcze zanim zaczniemy przyglądać się konkretnym parametrom technicznym poszczególnych z nich. Z serii aparatów do 2000 złotych na łamach negatywHD omówione zostały już bezlusterkowce oraz  kompakty.

4 ultrazoomy do 2000 złotych

[table style=”table-striped”]
L. p. Nazwa Cena średnia Cena minimalna Cena maksymalna
1 Sony DSC-HX300 2120.00 zł 1929.91 zł 2253.39 zł
2 Panasonic Lumix DMC-FZ200 2012.00 zł 1769.00 zł 2255.00 zł
3 Nikon CoolPix P520 1680.00 zł 1405.27 zł 1849.00 zł
4 Fuji FinePix X-S1 2480.00 zł 1955.00 zł 3099.00 zł
[/table]

Sony DSC-HX300

cena: 1980 złotych || zobacz listę sklepów

Sony DSC-HX300

Prawdziwy potwór pod względem wartości zoomu optycznego. Konstruktorom udało się zmieścić 50-krotne optyczne powiększenie. Tak właściwie nie to, a wygląd aparatu najbardziej przypada do gustu. Nie da się ukryć, że prezentuje się ona bardzo dobrze, nowocześnie i od razu widać, że ktoś poważnie podszedł do kwestii designu.

[youtube]https:/www.youtube.com/watch?v=pduUR044Mtw[/youtube]

W środku znajdziemy matrycę 1 /2.3 typu Exmor R CMOS o rozdzielczości 20.1 mln pikseli, co daje nam maksymalna rozdzielczość zdjęcia 5184×3888. Procesor obrazu to oczywiście BIONZ, a format zapisu zdjęć JPEG. ISO ustawimy od 80 do 3200. Ekran tego modelu jest odchylany, jest to kolorowy XtraFine o rozdzielczości 921.600 punktów, który sam reguluje sobie ostrość. Na koniec warto wspomnieć, że ostrość na szerokim kącie złapiemy już od 1 centymetra, a na tele od 240 centymetrów.

[divider]

Panasonic Lumix DMC-FZ200

cena: 1780 złotych || zobacz listę sklepów

Panasonic Lumix DMC-FZ200

Aparatem Panasonic Lumix DMC-FZ200 posiada matrycę MOS (1 /2.3 cala) o rozdzielczości 12 megapikseli. Daje nam to maksymalna rozdzielczość zdjęcia 4000×3000. Ten model pozwala nam zapisać zdjęcia również w formacie RAW + JPEG.

[youtube]https:/www.youtube.com/watch?v=9uxITz8TDDo[/youtube]

Aparat posiada 24-krotny zoom optyczny oraz możliwość kręcenia video w rozdzielczości Full HD (1920×1080 50p 28 Mbit/s, 1920×1080 50i 17 Mbit/s). ISO ustawimy od 100 do 3200. Waga tego modelu wynosi mniej jak 600 gram, a zastosowana stabilizacja obrazu to POWER O.I.S. .

[divider]

Fuji FinePix X-S1

cena: 1980 złotych || zobacz listę sklepów

Fuji FinePix X-S1

Fuji FinePix X-S1 to najcięższy z opisywanych modeli aparatów typu ultrazoom. Jego waga wynosi około 950 gram (np. Nikon CoolPix P520 waży 550 gram). Temu aparatowi jest bardzo blisko do lustrzanki z tą różnicą, że nie mamy możliwości wymiany obiektywu, a matryca jest mniejsza jak te w nich obecne. Maksymalna rozdzielczość zdjęcia wynosi tak samo jak w przypadku Panasonic Lumix DMC-FZ200 równe 4000×3000.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Lttwbk-J3RU[/youtube]

Jednak matryca, którą tu zastosowano, to EXR CMOS (2/3 cala). Co ciekawe, procesor obrazu czyli EXR Processor, który się tutaj znalazł, jest dwurdzeniowy. Zakres ISO wynosi tutaj od 100 do 3200 (wyższe wartości do ISO 12800 są osiągalne ale dla ograniczonych rozdzielczości fotografii). Aparat ten posiada 26-krotny zoom optyczny oraz możliwość kręcia filmów w rozdzielczości Full HD z prędkością 30 kl/s. Mamy tutaj również tryb bardzo szybkich filmów bez dźwięku z ograniczoną rozdzielczością, ale z prędkością do 200 kl/s. Warto na koniec dodać, że wspominana waga ma przełożenie na jakość wykonania i aparat wydaje się być znacznie trwalszy od większości swoich konkurentów.

[divider]

Nikon CoolPix P520

cena: 1980 złotych || zobacz listę sklepów

Nikon CoolPix P520

Nikon CoolPix P520 to aparat, który doczekał się wielu podobnych do siebie w ofercie tego samego producenta. Zastosowano tutaj matrycę 1 /2.3 cala typu BSI CMOS o rozdzielczości 18 mln pikseli do caje nam maksymalny rozmiar zdjęcia wynoszący 4896×3672. Jeżeli chodzi o zoom optyczny, to ten tutaj ma 42-krotne optyczne powiększenie.

[youtube]https:/www.youtube.com/watch?v=R2nH1RMF8c8[/youtube]

Procesorobrazu, który się znalazł w tym modelu, to EXPEED C2. Zdjęcia zapiszemy w formacie JPEG (zdjęcia 3D w formacie MPO). ISO możemy ustawić w zakresie od 80 do 1600. Filmy kręcimy w rozdzielczości 1920×1080 w dwóch trybach: 1080i 60 (lub 50 kl./s) lub 1080p 30 kl./s (lub 25 kl./s). Tak samo jak w innych modelach wbudowana pamięć wbudowana jest skąpa i dodatkowo musimy dokupić kartę pamięci. Waga tego modelu wynosi około 550 gram i na koniec warto wspomnieć, że mamy tutaj funkcję zdjęć HDR.

foto: Sony, foto: Nikon, foto:Panasonic, foto:Fuji